tiistai 7. toukokuuta 2013

Se sana

Monilta asioilta lähtee merkitys, jos niitä toistelee liikaa. Ei! Monilta asioilta lähtee merkitys, kun niitä toista liian usein, eikä tarkoita sanojaan. Sinulle ne olivat vain sanoja, mutta minä uskoin niistä jokaisen. Toimit sanojasi vastaan. Kyllä minä typerä tyttö tajusin lopulta, että valehtelit. Et sinä oikeasti tuntenut niin. Petyin. Silloin tunsin pientä vihaa sinuun. Veit tärkeimmältä sanaltani merkityksen. Veit sen, etkä antanut mitään vastalahjaksi.

Nyt olen vain hyväksikäytetty tyttö. En varmaan enää koskaan voi luottaa sanaan, jonka pitäisi merkitä enemmän kuin muiden yhteensä. Minulle se kuulostaa melkein kirosanalta. Elokuvissa sitä toistellaan. Mietin aina sen olevan valetta. Kauniin suudelman ja lopputekstien jälkeen huomataan, että toinen vain valehtelee.

Opettelisit käyttämään sitä oikein. Sen sanominen ei ole mitenkään kaunista, ellet tarkoita sitä. Välittämisen voi kertoa liioittelematta. Jos välittää, ei valehtele. Vaikka tarkoittaisit hyvää, aiheutat vain syvät haavat ja epäluulon. Asiat eivät muutu todellisiksi toistamalla uudelleen ja uudelleen.

Minä löydän vielä ihmisen, joka lopettaa epäluuloni. Kun hän sanoo sanan, minä vastaan samoin vaivaantumatta. Hän saa sanoa sen vaikka miljoona kertaa, kunhan puhuu totta. Hän rakastaa minua ja minä tiedän sen. Ehkä silloin sanoja ei edes tarvita. Sen vain tietää. Uskon rakkauteen, mutta en sanaan rakkaus. Sitä on alettu käyttää väärin, aivan kuten kaikkia mielihyvää tuottavia asioita. Aion palauttaa sanalle sen alkuperäisen merkityksen ja toivon, että sinäkin vielä joskus ymmärrät etsiä sen.



1 kommentti: